Welmoed Sijtsma reageerde razend toen ze onlangs in de supermarkt een bijzondere ontdekking deed. Wat was er aan de hand?
Chipsfabrikant Lay’s besliste om ook in ons land enkele van de populairste chips zoals Bugles en Doritos enkel nog in kartonnen bakjes te verkopen in plaats van in plastic zakjes. Welmoed Sijtsma laat (duidelijk) haar ongenoegen blijken…
“Het zorgt voor woede in het hele land dat Lay’s zijn populaire chipsmerken plotseling in een soort kartonnen doosje stopt in plaats van een ouderwetse zak. De prijs schiet daarmee namelijk behoorlijk omhoog: een kilo Doritos kostte eerst 10,99 euro en nu, in dat nieuwe doosje, maar liefst 18,50 euro. Er zit veel minder in voor dezelfde prijs”, lezen we op Mediacourant. Welmoed Sijtsma is razend…
“Je bent gewend aan zo’n zak chips en ineens zit het in kartonnen dozen”, zucht Welmoed Sijtsma in haar zomertalkshow ‘Goedenavond Nederland’. Eén gevoel is nu volledig weg…
“Het krakende geluid van een zak chips roept bij mensen nostalgische gevoelens op, dus vallen mensen erover dat het nu in een doos zit in plaats van een zak. Het zou te maken hebben met dat het duurzamer is, omdat doos hersluitbaar is.” Maar klopt dat wel?
Volgens Welmoed Sijtsma gaat het hier gewoon om een geval van ‘krimpflatie’. “Deze doos is namelijk duurder dan de zak, maar er zit een derde minder in, dus een prijsstijging van 54 procent.” ‘Schandalig’, klinkt het aan tafel bij Welmoed Sijtsma en Sam Hagens. Welmoed zelfs is duidelijk: “Mensen worden eigenlijk gewoon genaaid.”